Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X

Zo kom jij gezond de winter door

Haartips 22 november 2016

De winter voelt niet als een ideale periode om je focus op voeding en beweging te leggen. Het is koud, de feestdagen komen eraan en de dagen zijn korter. Dat begrijpen wij bij AMI maar al te goed. Daarom gaan we op zoek naar balans, samen met Evert van der Zee. Zo kom je eenvoudig gezond de winter door.

De winterdip

Een winterdip, de winterblues of herfstvermoeidheid is geen fabeltje. Veel mensen reageren fysiek en mentaal op het veranderen van de jaargetijden. Vooral het tekort aan zonnestralen en licht zijn oorzaak van de dip. Je voelt je somber, bent moe en hebt zin om calorierijk te eten. Eigenlijk wil je constant cocoonen. Na een dag werken vlug naar huis en met een fles wijn en zak chips op de bank. En juist dat houdt die winterdip in stand! Maar hoe doorbreek je deze blues? Of nog beter, hoe voorkom je het?

Evert van der Zee: “Het klinkt als een open deur, maar bewegen is zeker in de winter noodzakelijk. Ook al wil je het liefst je warme huis in, probeer toch aan die 30 minuten beweging per dag te komen. Ga daarbij ook vooral naar buiten om die frisse neus te halen. Leg de lat niet te hoog. Je hoeft niet keihard te trainen, maar een extra rondje met de hond is ook goed. Het bewegen zorgt voor de aanmaak van endorfine. Dat geeft je niet alleen een goed gevoel, maar zorgt er ook voor dat je weer energie krijgt.”

“In je eentje te gaan bewegen, vraagt om veel discipline. Op de koude, natte dagen is dit extra moeilijk op te brengen. Zorg voor die stok achter de deur en sluit je aan bij een club. Denk aan een fitness- of bootcampclub. Kies vooral iets waar je blij van wordt. Sporten om het sporten werkt niet. Je moet echt plezier ervaren. Doordat je samen met een groepje gaat bewegen, is de motivatie groter om te gaan. De groepsdruk werkt perfect.”

3x een goed excuus voor de sauna

De makkelijkste tip voor een winterdip? Ga in de winter naar de sauna! Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een saunabezoek meerdere voordelen heeft:

  • Je lichaamseigen stof serotonine (vrolijkheid- en relaxstofje) neemt toe.
  • Je bloedsomloop wordt gestimuleerd en je maakt meer antistoffen aan. Mensen die regelmatig naar de sauna gaan, hebben minder last van onder andere verkoudheid.
  • Al dat zweten zorgt er niet alleen voor dat je overtollig vocht kwijtraakt, maar ook talg en ander vuil in je huid worden afgevoerd. Uit onderzoek blijkt dat de sauna je huid reinigt en daarnaast ook echt versterkt. Een stralende winterhuid bestaat dus toch!

Gezonde Hollandse pot

De winterkou vraagt om stamppotten. Lekker én gezond! Je eet veel groente en je kan eindeloos variëren. Nou ken je al wel de klassiekers als hutspot en andijviestamppot. Maar wat denk je van prei-appelstamppot, een kerriespruitjesstamppot of een rucola-stamppot? Zolang je maar netjes één keer opschept een heel goed idee.

Ga een potje boksen

Zoals je net al kon lezen, is bewegen heel belangrijk. Bij bokszaktraining sport je binnen, in groepsverband, met een bokszak als centraal attribuut. Je hebt onderling geen fysiek contact met elkaar. De training bestaat niet alleen uit powerboxing maar je traint je hele lichaam. Je wisselt af met oefeningen als push-ups, squats, zodat je zowel op kracht als conditie traint.

Geïnspireerd?

Ben jij geïnspireerd en toe aan een nieuwe look? Je bent welkom bij meer dan 100 salons door heel Nederland!

Maak online afspraak Vind een salon in de buurt
Deel dit artikel
Met je vrienden
facebook-icon twitter-icon whatsapp-share-icon